خواص خیارشور برای لاغری

خواص خیارشور امروزه بر اساس نظر پزشکان و حتی طب سنتی بسیار مورد توجه بوده و علاوه بر طعم دلپذیر و پرطرفداری که دارد، خاصیت دفع باکتری در آن بسیار بالاست. بر این اساس امروزه در ایران این ماده غذایی پرطرفدار، از متقاضیان و جذب بالایی برخوردار است.

خواص خیارشور برای لاغری

خواص خیارشور

خواص خیارشور به طور کلی خیارشور ماده‌ی غذایی سالمی است که علاوه بر داشتن کالری اندک، سرشار از مواد مغذی است. همچنین یک منبع غذایی فوق العاده برای باکتری های مفیدی است که در معده‌ی انسان درحال زیست هستند. بنا بر این به عنوان ماده‌ی غذایی پریبیوتیک هم شناخته می‌شود. خیارشور با روش شور انداختن تهیه می‌گردد و این روشی برای نگهداری عالی از مواد غذایی است و با ترکیب نمک، فلفل، سرکه و… فراهم می‌گردد. برای مصرف درست و به اندازه‌ی این ماده‌ی غذایی لازم است با برخی خواص آن آشنا شد.

از فواید بی نظیر خیارشور برای سلامتی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیار شور منبعی عالی برای آنتی اکسیدان است. بیشتر میوه ها و سبزیجات علاوه بر داشتن ویتامین های سرشار، خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارند اما با روش های سنتی که در تهیه و نگهداری از آنها به کار گرفته می‌شود این خاصیت از بین می‌رود. علت این اتفاق به دخالت حرارت بر می‌گردد چرا که این ترکیبات به حرارت حساس اند و تحت تاثیر دمای بالا تجزیه یا غیرفعال می‌شوند. تهیه‌ی ترکیباتی همچون خیارشور از این اتفاق جلوگیری می‌کند؛ چون در این روش میوه ها بدون نیاز به پخته شدن در یک محلول با هم ترکیب می‌شوند که در نهایت خاصیت آنتی اکسیدان موجود در آنها به طور کامل حفظ می‌شود. مصرف آنتی اکسیدان به مقدار کافی برای انسان باعث کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن می‌شود و برای حفظ تندرستی مفید است.
  • خیارشور به بهبود وضعیت گوارش کمک می‌کند. گاهی اتفاق می‌افتد که بدن دچار اختلال و عدم تعادل در رشد باکتری ها در معده شده و یا فیبر کافی به بدن نمی‌رسد و سبب مشکلات معده و روده می‌شود. مصرف خیارشور می‌تواند به این اختلالات احتمالی کمک کند. سرکه‌ی موجود در ترکیب خیارشور باعث کاهش رشد کلنی های باکتری می‌شود.
  • برای کنترل دیابت مورد استفاده است. از این جهت که خیارشور ماده‌ی غذایی دارای کربوهیدرات پایین است، برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است. از آنجا که خیارشور دارای هموگولوبین چسبیده به گلوکز است، می‌تواند منبع مناسبی برای کنترل قند خون باشد.
  • وضعیت معده را سامان می‌دهد. گاهی شنیده می‌شود که خیارشور باعث افزایش اسید معده و سوزش سر معده خواهد شد، که این مطلب چندان با واقعیت علمی سازگار نیست. سرکه‌ی موجود در ترکیب خیارشور، در بدن انسان به عنوان ماده‌ی قلیایی عمل می‌کند که این ویژگی باعث شده باعث کاهش تولید اسید موجود در معده گردد و در نهایت به حفظ دیواره های معده از آسیب های اسید کمک خواهد کرد. پس از بروز زخم معده جلوگیری می‌کند.
  • برای سلامت کبد مفید است. خیارشور با کمک به عملکرد کبد، موجب دفع سموم از خون می‌شود و به بهبود روز افزون کارکرد کبد در بدن منجر خواهد شد.
  • خطر ابتلا به سرطان طحال را کاهش می‌دهد. باید یادآور شد که طحال دارای نقش مهمی برای ایمنی بدن است که مانند منبع سلول های ایمنی و کلنی باکتری های مفید بدن است و باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت های روده‌ای می‌گردد. همان طور که گفته شد به علت خاصیت پروبیوتیکی خیارشور و فیبر کافی موجود در آن، به حفظ سلامت طحال بسیار کمک می‌کند. بر اساس شواهد و آزمایشات علمی، اگر باکتری ها پروبیوتیک در رشد خود دچار اختلال یا کندی شوند، با افزایش خطر ابتلا به سرطان طحال روبه رو خواهیم بود.
  • باعث کاهش استرس می‌شود و بر روی سلامت روان تاثیر مثبت می‌گذارد. از موارد خاص و شگفت‌آور خواص خیارشور این است که با تاثیرگذاری روی معده می‌تواند بر اعصاب و روان انسان هم اثر بگذارد. معده اندامی است که به طور حساس و دقیقی با مغز در ارتباط است اما این ارتباط برای اغلب ما قابل درک نیست. پس اضطراب به طور معمول و فزاینده به شکل های گوناگون از جمله ناراحتی معده و حالت تهوع نمایان می‌گردد. به علت اتصال عصب نخاع به معده، میان معده و مغز مسیری وجود دارد که مصرف ماده‌ی غذایی همچون خیارشور، با داشتن باکتری های مفید ساده میزان اثربخشی کرتیزول را در مسیر اتصال کاهش می‌دهد. در نهایت شما را آرام و خونسرد نگه خواهد داشت و حفظ سلامت روان به هر حال به سلامت بدن شما نیز منجر خواهد شد و این رابطه ای دو سویه است.

خیارشور برای لاغری

خیارشور برای لاغری خیار شور می‌تواند گزینه ای بسیار مناسب برای رژیم کاهش وزن برای مصرف کننده باشد. این ماده غذایی دارای آب فراوان و کالری اندک است پس در عین حال که خاصیت سیر کنندگی دارد، به افزایش وزن در بدن هم منجر نخواهد شد. خیارشور می‌تواند مورد مناسبی برای تنقلات در هنگام گرسنگی شدید در فرد باشد. باید مراقب بود که هنگام وارد کردن خیارشور به رژیم غذایی، از استفاده‌ی بی رویه و سرشار سدیم پرهیز شود چراکه تمایل به نوشیدن آب بیش از حد موجب احتباس آب در اطراف برخی اندام های بدن خواهد شد. از آنجا که خیارها به طور کلی در خانواده‌ی ملون و کدو مسما طبقه بندی می‌شود، در اصل نوعی میوه است و در دسته‌ی سبزیجات نیست. به این خاطر سرشار از آب بوده و دارای مواد مغذی بالاست که برای کاهش وزن توصیه می‌گردد.

100 گرم خیار که تقریباً معادل با یک لیوان است، حدود 15 کالری می‌شود که آن هم فاقد چربی است. این مقدار خیار حاوی مواد مغذی زیادی است از جمله: در این مقدار دارای یک گرم فیبر، 150 میلی گرم پتاسیم و مقدار کمی کلسیم، زینک، منیزیم، آهن، ویتامین C، ویتامین های گروه B و ویتامین K است که به بدن می‌رساند. به کارگیری یک برنامه‌ی غذایی درست و مناسب با تراکم انرژی پایین و تراکم مواد مغذی بالا، رمز کاهش وزن با مصرف مواد غذایی درست مانند خیارشور است. خیار نیز از جمله میوه هایی است که بعد از خوردن آن می‌توانید احساس سیری کنید.

بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه‌ی رژیم های غذایی، یک برنامه‌ی درست برای تناسب اندام و کاهش وزن برنامه ای است که میزان کمی چربی و دارای گروه کاملی از میوه ها و سبزیجات باشد. در این تحقیق، گروهی که سبزیجات و میوه های زیادی مصرف کردند دچار گرسنگی کمتری شدند و نه تنها به ضعف بدنی مبتلا نشدند بلکه مواد مغذی غنی و کافی به بدنشان رسید. پس می‌توان به طور خلاقانه و درست، خیارشور را به برنامه‌ و وعده های غذایی خود اضافه کرد تا در نهایت به سلامت روانی و بدنی مورد نیاز مصرف کنندگان رسید.