طرز تهیه ی خیارشور سه روزه

انواع ترشیجات و شورجات مختلف که با استفاده از انواع سبزیها به دست می آید در کنار سفره غذا باعث خوش عطر و طعم شدن خوراکیها می گردد خیار شور یکی از شورجات معرکه ای است که باعث تحریک اشتها در همه افراد و حتی افراد بد غذا می شود.

خیارشور سه روزه را بسیاری از خانمهای کدبانو در منزل تهیه می نمایند که در اینجا با طرز تهیه آن آشنا خواهیم شد.

طرز تهیه ی خیارشور سه روزه

طرز تهیه خیارشور

طرز تهیه خیارشور برای اینکه بتوانیم در آماده سازی خیاشور در خانه موفق عمل کنیم باید به یک سری نکات و یا به اصطلاح فوت کوزه گری آن آشنایی داشته باشیم.

در طرز تهیه خیار شور ابتدا لازم است که مواد اولیه مورد نیاز را با دقت خاصی انتخاب نماییم چرا که انتخاب مواد درجه یک و با کیفیت ، بسیار می تواند در نتیجه کار موثر واقع شود.

بسیاری از افراد تمایل دارند که این چاشنی خوش طعم و خوش خور را خودشان در خانه تهیه کنند و از خوردن آن لذت ببرند اما برخی از افراد به دلیل اینکه پاره ای از نکات ریز را به خوبی رعایت نمی کنند ، متاسفانه در انجام این کار با شکست مواجه شده و چه بسا پس از زحمت فراوان برای درست کردن خیارشورها از نتیجه کار راضی نبوده و طعم مورد نظر آنها را نداشته باشد.

ما در اینجا سعی می کنیم تا با گفتن این نکات ریز ولی مهم و تاثیر گذار به مخاطبینی که علاقه مند به امتحان مهارت خود در خانه هستند کمک نماییم تا بتوانند از عهده آن به خوبی برآیند.

مواد مورد نیاز برای تهیه خیارشور:

خیار : 2 کیلو.

سیر تازه : چند حبه.

ترخون : چند شاخه.

فلفل سبز قلمی : نیم کیلو.

نمک : 1 قاشق غذاخوری.

سرکه : 1 پیمانه

خیارهایی را که خریداری می کنیم باید در اندازه های کوچک و مناسب برای خیار شور باشد که در اصطلاح به آن خیارشوری می گویند.

خیارهای قلمی و باریک می تواند در طعم بهتر خیار شور تاثیر گذار بوده و نسبت به خیارهای درشت طعم بهتر و لذیذ تری داشته باشد و سبب ترد تر شدن خیار شورها شوند.

بعد از انتخاب خیار، نوبت به تهیه مابقی مخلفات می رسد که یکی از آنها ترخون است، ترخون سبزی بسیار معطری است که به انواع غذاهای شما عطر مطبوعی خواهد بخشید و استفاده از آن در تهیه خیار شور می تواند رایحه دلنشینی را به آن بدهد .

ترخون را می توانید هم به صورت تازه و شاخه ای و در مواقعی که در دسترس نمی باشد به صورت خشک نیز استفاده کنید اما نوع تازه آن ارجحیت دارد.

سرکه بهتر است از نوع سرکه تازه و سنتی باشد که خودتان یا اشخاص مطمئنی آن را به عمل آورده اند و استفاده از سرکه های صنعتی زیاد توصیه نمی شود .

می توانید از انواع سرکه های طبیعی سیب یا انگور برای این امر استفاده کنید، البته استفاده از سرکه سفید نیز به دلیل رنگ شفافی که به خیار شور می دهد می تواند مناسب باشد.

فلفل سبز قلمی نیز گزینه انتخابی بعدی در تهیه خیار شور است که با خرید نوع تازه و مرغوب آن از سبزی مارکتها، طعم بی نظیری را به خیار شور خود خواهید داد.

سیر را نیر بهتر است به صورت تازه خریداری کنید و بعد از کندن پوست، آن را درون محتویات ظرف خیار شور قرار بدهید.

خیارشور سه روزه

خیارشور سه روزه بانوانی که در تهیه و آماده سازی خیار شور حرفه ای هستند، می توانند خیارشورها را طوری به عمل آورند که در سریع ترین زمان برای مصرف آماده شود.

شاید یکی از سوالاتی که برای شما پیش می آید این است که چطور می توانیم خیار شور را سریع آماده مصرف کنیم بطوریکه مثلا”سه روزه آماده استفاده شده و طعم لذیذ خیار شور را هم داشته و به خوبی نیز جا افتاده باشد.

ابتدا لازم است که خیار شورها را به دقت بشوییم و سپس به طور کامل خشک کنیم بطوریکه هیچ گونه رطوبت اضافه ای نداشته باشد، برای این کار می توانید از یک دستمال تمیز استفاده کنید و سطح خیار شورها را کاملا” خشک نمایید.

در این مرحله شیشه هایی را که برای ریختن خیار شور درون آن آماده کرده اید را به خوبی شسته و آن را نیز به دقت خشک می کنیم و اکنون خیارها را به ردیف داخل شیشه ها قرار می دهیم و سپس درون هر شیشه چند حبه سیر بنا به ذائقه و چند شاخه ترخون تازه و یا به مقدار دلخواه ترخون خشک می ریزیم، بعد از این مراحل به سراغ فلفل سبزها رفته و درون هر یک از شیشه ها 1 تا 2 عدد فلفل بنا به سلیقه خود که چه مقدار دوست دارید، می گذاریم و سپس به ازای هر شیشه به مقدار 1 قاشق غذاخوری نمک را می افزاییم و در نهایت هم یک پیمانه کوچک در حدود نصف لیوان سرکه ای را که آماده کرده اید را به هر کدام از شیشه ها بطور جداگانه اضافه می کنید.

توی یک قابلمه مقداری آب ریخته و روی شعله قرار می دهیم تا ولرم شود و سپس این آب ولرم را بر روی محتویات درون شیشه می ریزیم تا پر شوند و بعد درب شیشه ها را محکم بسته تا از نفوذ هوا به داخل آن جلوگیری شود.

آخرین مرحله که در حقیقت مهمترین مرحله کار ماست، عملیات پاستوریزه کردن شیشه ها می باشد به این ترتیب که شیشه ها را درون یک قابلمه بزرگ چیده و مقداری آب را توی قابلمه ریخته و بر روی شعله قرار می دهیم تا اب به جوش آید، هنگامیکه آب به نقطه جوش رسید ،حدود 5 دقیقه صبر می کنیم و سپس شعله را خاموش می نماییم ، این زمان نباید بیشتر از این مقدار طول بکشد چون ممکن است باعث له شدن خیار شور شود.

درب قابلمه را می بندیم تا زمانی که آب درون قابلمه خنک شود ، در اینجا خیار شورهای ما آماده است و می توانید سه روز دیگر آن را سرو کنید، البته لازم به گفتن است که در صورت گرم بودن هوا سعی کنید تا بعد از سه روز شیشه ها را در محیط خنک یخچال قرار دهید تا خیارشورها خراب نشوند اما در هوای خنک نیازی به قرار دادن آنها درون یخچال نیست.

اگر به خوردن و مصرف شورجات علاقه مند هستید و به دنبال محصول با کیفیت و بهداشتی و با طعم لذیذ می گردید، ما به شما توصیه می کنیم که با مراجعه به نمایندگی معتبر عرضه انواع شورجات، نوع دلخواه خود و مخصوصا” خیارشورهای بهداشتی و مرغوب را انتخاب کنید و مطمئن باشید که این محصولات خوراکی با کیفیت عالی و طعمی بی نظیر در این فروشگاهها ارائه می گردد و یا در صورت مقدور نبودن به مراجعه حضوری، با نمایندگان فروش از طریق شماره تلفنهای مربوطه و یا سایتهای معرفی شده تماس گرفته و محصول مورد نیاز خود را با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید.